spor hukuku video

Prof. Talat Canbolat ile “Spor ve İş Hukuku” Üzerine Konuştuk

Spor ve iş hukuku arasında yoğun ilişki bulunuyor. Spor federasyonları ve kulüpler bünyesinde faaliyet gösteren antrenör, sporcular ve diğer çalışanlar arasında hizmet sözleşmesi bulunuyor. Bu sözleşmelerden doğan uyuşmazlıklar devlet mahkemeleri ya da tahkimde çözümleniyor.

Maalesef akademisyenler sporun iş hukuku boyutu hakkında pek yazmıyorlar. Bu konuyla ilgili yazılan iyi, kapsamlı tez ve makale sayısı çok az.

Geçen günlerde iş hukuku alanında saygı duyulan hocalarımızdan Prof. Talat Canbolat, sosyal medya hesaplarında aşağıdaki mesajı paylaştı.

Hocamın mesajını görür görmez kendisiyle temasa geçtim. “Spor ve İş Hukuku” başlıklı bir sohbet gerçekleştirmeyi rica ettim. Sağolsun, hoca kabul etti.

Sayın Canbolat ile uzun bir sohbet yaptık. Kısa sorular sordum. Hocamız kısa ama net yanıtlar verdi.

Sayın Canbolat ile sohbetimiz iki başlıkta gerçekleşti.

Hocamıza önce genel konularla ilgili sorular yönelttim. İkinci bölümde ise koronavirüs salgınının antrenör ve sporcu sözleşmelerini tartıştık.

Soruları aşağıda paylaşıyorum. Spor hukukuyla ilgilenenlere bu sohbeti izlemelerini şiddetle öneririm.

İşte sorular:

GENEL SORULAR

Sporcu ile kulüp arasındaki sözleşmenin hukuki niteliği nedir?

– ABD’de, Kanada’da ve birçok Avrupa ülkesinde milli takım sporcuları ile federasyonlar arasında hizmet sözleşmesi var. Federasyonlar kamplar, milli maçlar için sporculara ücret ödüyorlar. Bugün kadın-erkek sporculara eşit ücret ödenip ödenmemesi gerektiği tartışılıyor. Türkiye’de ise federasyonlar sporculara ücret ödemiyor. Sporcular, federasyonlara dava açıp ücret isteyebilir mi, yoksa milli sporcuların işçi olarak kabul edilmesi için kanun değişikliği mi yapılmalı?

İşçi ve işveren arasında sözleşme kurulmasına aracılık eden kişiler, şirketler hakkında mevzuat var mı?

– Basketbol ve Futbol Federasyonları menajerler için özel izin şartı getirdi. Bu federasyonların yetkilendirmediği kişiler sözleşme görüşmelerinde yer alamıyor. Bu kişilerin hukukçu olması gerekmiyor. Bu kısıtlama, Avukatlık Kanunu’na aykırı mıdır? Avukatlar, federasyonların iznine gerek kalmaksızın menajerlik yapabilirler mi?

Sporcular, SGK bünyesinde sigortalı mıdır? Kulüpler prim ödemek zorunda mı? Kulüp bu primleri ödemezse, sporcu ne yapabilir?

– Kulüpler transfer veya geçici transfer (kiralama) sözleşmesi yaparken “sporcunun, gönderen takıma karşı forma giymeyeceği” şeklinde rekabet yasağı öngörüyorlar. Bu rekabet yasağı düzenlemesi hukuka uygun mu?

Kulüp, sporcusunu kadro dışı bırakabilir mi? Sporcuyu asıl kadrodan ayrı, tek başına antrenman yapmaya zorlayabilir mi? Bu ihtimalde sporcunun hakları nedir?

Kulüpler, sporcuya özel hayatında yaptıklarından ötürü disiplin cezası verebilir mi, sporcunun sözleşmesini feshedebilir mi?

– Kulüpler, işyeri disiplin yönetmeliğine dayanarak sporculara ağır para cezaları veriyor. Hatta futbolcunun ücret alacağı ile aynı miktarda cezalar veriliyor; sporculara ücret alacakları ödenmiyor. Bu yönetmeliğin geçerlilik şartları nedir? Kulüp istediği gibi ceza belirleyebilir mi; bu cezayı öne sürerek sporculara ücret ödemekten imtina edebilir mi?

– TFF mevzuatında “teknik direktörlerin aynı sezon içinde en fazla iki kulüpte görev alabileceği” öngörülmüş. Oysa kulüpler için böyle bir sınırlama söz konusu değil. Kulüpleri istedikleri kadar teknik direktörle çalışabiliyor. Teknik direktörler için getirilen bu sınırlama hukuka uygun mu? Çalışma hakkı bu şekilde kısıtlanabilir mi?

– TFF mevzuatında kulübün ücret ödemede temerrüde düşmesi hali için garip bir düzenlemeler öngörmüş.

Futbolcu, kulübe ücret borcunu ifa etmesi için en az 10 günlük süre tanımalı.

Kulüp futbolcunun ücretlerini ödemekte temerrüde düştüğü ve/veya futbolcunun sosyal güvenlik haklarını ihlal ettiği takdirde, futbolcu sözleşmesini feshetmek arzusunda ise, kulübüne ve bilgi için TFF’ye noterden keşide edeceği bir ihtarname ile 30 gün içerisinde ücretinin ödenmesini ve/veya sosyal güvenlik haklarının yerine getirilmesini bildirmek zorundadır. Kulüp, söz konusu mehile rağmen ücretini ödemediği ve/veya sosyal güvenlik haklarını yerine getirmediği takdirde, futbolcu mehilin sona ermesinden itibaren ancak 7 gün içinde sözleşmesini feshedebilir.”

Yukarıdaki düzenlemeler hukuka uygun mu? Neden futbolcu 30 gün süre vermek zorunda olsun? Neden futbolcunun sözleşmeyi feshetmek için sadece 7 günü olsun?

– Teknik direktör ve sporcu sözleşmeleri belirli süreli yapılıyor. Bu belirli süreli sözleşmelerde yer alan “tarafların her zaman sözleşmeyi feshedebileceği ve karşı tarafın tazminat isteyemeyeceği” şeklinde düzenlemeler hukuka uygun mu?

– Teknik direktör, sözleşmesi geçerli veya haklı sebep olmaksızın feshedilirse, teknik direktör işe iade talep edebilir mi?

– Kulüp ile sporcu arasındaki ücret, prim alacağı uyuşmazlıkları hangi mahkemede görülür?

– Sporcu, ücret alacağı için kulübüne dava açmadan önce arabuluculuğa başvurmak zorunda mı?

– İş sözleşmelerinde tahkim olup olmayacağı da tartışmalı. Yargıtay’ın 3 çelişkili kararı var.

Futbolcu ile kulüp arasındaki sözleşmede yer alan tahkim şartı geçerli midir? Hangi hallerde geçerli olur?

– Bugün Uyuşmazlık Çözüm Kurulu’na başvuru ihtiyari. Ancak UÇK ile ilgili sorunlar var. Artık taraflar kendi hakemlerini atayamıyorlar. TFF’nin atadığı 7 kişilik bir kurul uyuşmazlıklar hakkında karar veriyor. Sizce UÇK yargılaması, tahkim olarak değerlendirilebilir mi?

– Tarafların UÇK’yı seçtikleri varsayımında,

1. a) UÇK’ya gitmeden önce arabuluculuğa başvurmak zorunlu mu?
  2. b) UÇK kararının iptali için devlet mahkemesine başvurulabilir mi? (TFF talimatlarında UÇK kararına karşı Tahkim Kurulu’na başvurulması gerektiği öngörülmüş ancak TFF Tahkim Kurulu bağımsız ve tarafsız değil. AİHM, “bu kurulun üyeleri futbolun çıkarlarını değil, kulüplerini çıkarlarını koruyor” dedi.)
  3. c) UÇK kararına karşı TFF Tahkim Kurulu’na gidilirse, Tahkim Kurulu’nun kararının iptali için yargıya başvurulabilir mi?

KORONAVİRÜS SALGINI İLE İLGİLİ SORULAR

– 65 yaş üzerine sokağa çıkma yasağı getirildi. Fatih Terim, Şenol Güneş gibi sokağa çıkması yasaklanmış olan teknik direktörler, antrenörler var. Sokağa çıkma yasağı, kulüplere 65 yaşından büyük antrenörlerin, teknik direktörlerin sözleşmelerini tazminatsız fesih hakkı verir mi?

– Ligler ertelendi.

1. a) Kulüpler sözleşmeleri askıya alabilir mi? Kulüpler, maçların oynanmadığı süreçte teknik direktöre ve sporculara ücret ödemekten imtina etme hakkı verir mi?
  2. b) Kulüpler, antrenörlerin ve sporcuların ücretlerini tek taraflı indirebilir mi?
  3. c) Ücret indirimi için tarafların anlaşması gerekiyor ise, indirim teklifini kabul etmeyen sporcunun sözleşmesi feshedilebilir mi?
  4. d) FIFA, ücretlerin indirilmesi için kulüplerle futbolcuların anlaşması gerektiğini dile getirdi. Bu anlaşmanın ise mümkün oldukça toplu sözleşme ile yapılmasından yana olduğunu ifade etti.

Türkiye’de toplu iş sözleşmesi yapmanın şartları nedir? Spor sektöründe toplu iş sözleşmesi yapılabilir mi?

– Liglerin sona ermesi için belirli tarihler öngörüldü. Örneğin futbolda liglerin 31 Mayıs’ta bitmesi öngörülüyor.

TFF’nin talimatında “sezon uzarsa, sözleşmelerin tarihi de uzar” şeklinde bir düzenleme var. Bu düzenleme hukuka uygun mu? Futbolcu, sözleşme süresinin uzatılmasına karşı çıkabilir mi?

Kulüpler kısa çalışma ödeneğinden yararlanabilir mi?

Kulüpler kısa çalışma ödeneğinden yararlanabiliyorsa, sporculara ücret ödeme yükümlülüğünden kurtulur mu?

– İş Kanununa “Geçici İstihdam Güvencesi” başlıklı bir geçici madde eklenmesi planlanıyor. Fesih yasağı ve ücretsiz izin öngörülüyor.

Siz bu düzenleme hakkında ne düşünüyorsunuz? Destekliyor musunuz?

Bu düzenleme sporculara ve teknik direktörlere de uygulanabilir mi? Nasıl uygulanır?

Kulüpler için kısa çalışma ödeneğine mi, yoksa ücretsiz izin uygulamasına mı başvurmak daha avantajlı?

– Salgın devam ederken, maçların oynanmasına karar verilirse, sporcu maç oynamaktan imtina edebilir mi? Kulüp, antrenmanlara katılmayan sporcunun sözleşmesini feshedebilir mi?

– Antrenmanlar ve hatta maçlar başladıktan sonra sporcu virüs kaparsa, bu durum iş kazası olarak değerlendirilebilir mi? Sporcu kulüpten, federasyondan tazminat talebinde bulunabilir mi? Bu durumda sporcu, arabuluculuğa başvurmak zorunda mı?

Yorumunuzu Paylaşın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: